3 Ocak 2014

Uçaklarda Buzlanma Problemi ve Önemi


Olumsuz hava şartlarının hava araçları üzerindeki etkisi uçuşun başladığı ilk zamandan itibaren incelenen bir konudur. Hava araçlarındaki buzlanma olayı birkaç dalda incelenebilir. Bunlar, piston motorlu hava araçlarında karbüratör buzlanması, yer operasyonları boyunca hava aracı yüzeyi üzerinde buzlanma ve uçuş sırasında taşıma sağlayan veya sağlamayan yüzeyler üzerindeki buz birikmesi olarak sınıflandırılabilir. 
Yerdeki bir uçak kanadında buzlanma [2]
Uçuş sırasında buzlanma hava aracı donma sıcaklığından daha düşük sıcaklıklardaki nem yüklü bulutlara girmesiyle oluşur. Aşırı soğumuş durumdaki (supercooled state) bulutlarda, sıvı su damlacıkları buluta giren hava aracına çarpar ve bu çarpmanın etkisiyle aşırı soğuk olan su damlacıkları hızlıca donar veya ortam sıcaklığına bağlı olarak sıvı su ve buz karışımı olur. Bu söylediğimiz nedenden dolayı hava aracının uçuş yaptığı yöndeki herhangi bir yüzeyinde buzlanma görülebilir.
Uçus esnasında uçak kanadında buzlanma [3]



Buzlanmanın en önemli zararlı etkisini taşıma yüzeylerinin hücum kenarında oluşması meydana getirir. Kanat veya kuyrukta oluşan buzlanma taşımada önemli ölçüde azalmaya sebep olduğu gibi sürüklemede de hızlı bir yükseliş meydana getirir. Böylece aracın performans karakteristiği azalır. Çünkü buzlanma taşıma oluşturan yüzeylerde asimetrik olarak gelişebilir. Ayrıca kopan buz parçaları uçak gövdesi üzerine zarar verebilir. Havacılık tarihinde bu sebepten dolayı meydana gelen birçok hayati yaralanmalar ve kazalar bulunmaktadır. Bu sebeple uçaklarda buzlanma için gerekli önlemler alınmalıdır. [1]

Kaynaklar:
[1]Potapczuk, M., Aircraft Icing Research at NASA Glenn Research Center. Journal of Aerospace Engineering, 2013. 26(2): p. 260-276.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder